Nie ulega wątpliwości, że produkujemy coraz więcej odpadów. To cywilizacyjny uboczny aspekt naszego życia. Musimy zwrócić uwagę, aby mądrze i rozsądnie z tym problemem sobie poradzić, a co za tym idzie nie powodować degradacji naszego środowiska. Odpady, które wszyscy wytwarzamy, ich selekcja i zbiórka stały się problemem globalnym, naszym wspólnym, który wymaga poparcia społecznego. Stąd właśnie to wspólne działanie jest celem ochrony środowiska, w którym żyjemy. Wielu ludzi lubi mieć porządek w swoim domu. Pamiętajmy o tym, że naszym domem jest przede wszystkim Ziemia, bez której w ogóle by nas nie było. Skoro tyle jej zawdzięczamy, dlaczego odpady często lądują na dzikich wysypiskach śmieci? Segregacja odpadów nie jest trudna, nic nas nie kosztuje, trzeba tylko „chcieć”.
Bądźmy wzorem dla innych i selektywnie zbierajmy śmieci! Niestety często okazuje się, że nie każdy zdaje sobie sprawę z tego problemu. Nie każdy też wie, jak postępować, aby włączyć się i uczestniczyć w systemie selektywnej zbiórki odpadów oraz jak stosować się do zasad jej funkcjonowania.
Jak być eko?
Trzeba zwrócić uwagę na kilka aspektów dotyczących segregacji odpadów. Najczęściej występującym problemem jest zanieczyszczenie surowców wtórnych innego rodzaju odpadami. Mieszkańcy często z niedoinformowania, niezrozumienia lub po prostu lenistwa, wrzucają swoje odpady do nieodpowiednich pojemników. Dlatego niezbędne jest prowadzenie odpowiedniej edukacji o celach i metodach zbiórki. Aby to przyniosło wymierne efekty konieczne jest poważne potraktowanie tematu.
Nie jest to rzecz trudna, ale wymaga minimalnego zaangażowania i wyrobienia pewnego nawyku wprowadzonego w codzienne życie. Najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie segregacji odpadów już w naszych domach. Aby zaszczepić ten nawyk pomocną będzie edukacja ekologiczna w szkole wykorzystująca grę „Pogromcy śmieci”. Jest wiele powodów, dla których warto wykorzystać grywalizację w edukacji.
O grywalizacji słów kilka
Jednym z autorów, który mówił o grywalizacji jest Paweł Tkaczyk. Określa on, że metoda ta zajmuje się dodawaniem tzw. mechaniki gier do wielu aspektów życia. Gdy nauka staje się bardziej ekscytująca i pełna wyzwań – przestaje być przykrym obowiązkiem – realizowanym tylko dlatego, że „trzeba”. A kiedy zaczyna dostrzegać się w niej aspekt zabawy, wzrasta motywacja wewnętrzna do większego zaangażowania się w to, jaka wiedza jest przekazywana. Edukacja, która wprowadza elementy grywalizacji – choćby punktację, ranking i odblokowanie kolejnych poziomów – jawi się uczniom bardziej ekscytująca. Przechodzenie przez poszczególne etapy „Pogromców śmieci” staje się celem samym w sobie. Im więcej elementów rywalizacji, tym więcej zabawy – a co za tym idzie, wyższe zaangażowanie ucznia w poszerzanie kompetencji ekologicznych.
Czy każdy temat dotyczący edukacji jest interesujący? Niekoniecznie. Jeśli jednak zostanie odpowiednio podany i pozwoli uczniowi wybić się z utartych schematów, efektywność przyswajania wiedzy jest większa. Grywalizacja pozwala walczyć z monotonią, a perspektywa zdobycia kolejnych punktów pomaga przełamać zniechęcenie.
Istotnym elementem wpływającym na efektywność zdobywania nawyków ekologicznych uczniów poprzez grę „Pogromcy śmieci” jest pozytywny feedback. Objawiający się pochwałą za regularną pracę czy dobrze wykonane zadania. W systemie wzbogaconym o grywalizację – pozytywne wzmocnienia docierają do dzieci niemal nieustannie, dodając im pewności siebie, a także motywacji.
Zatem warto korzystać ze zgrywalizowanych zajęć wykorzystujących „Pogromców śmieci”. Podczas nich uczniowie są dowartościowani i docenieni oraz mają poczucie, że praca, którą wykonują, jest warta ich zaangażowania i wysiłku. Metoda ta stanowi zaczątek kolejnych działań w kierunku poszerzania wiedzy z zakresu selektywnej zbiórki odpadów.